Międzygminna Spółka Wodno-Kanalizacyjna „SUPLAZ” Sp. z o.o. z Sulikowa obejmuje trzy gminy: Gminę Sulików, Gminę Platerówka i Gminę Zgorzelec. Na oficjalnym fanpagu spółki, aż roi się od informacji o przerwach w dostawie wody. W tym miesiącu pojawiło się już pięć komunikatów związanych z awariami i naprawami sieci wodociągowej, a nie mamy jeszcze połowy miesiąca. Ponadto dotarły do nas skargi na problemy z uzyskaniem warunków przyłączenia w miejscowościach Tylice i Kunów.
Mieszkańcy gmin podlegających pod sulikowskie wodociągi skarżą się na stan wody, która ich zdaniem nie nadaje się nawet dla zwierząt, a już na pewno nie do spożycia przez ludzi. Poniższe zdjęcie przedstawia stan wody z dnia 7 grudnia, udostępnione nam przez mieszkańca Sulikowa.
Co się dzieje? Na pytanie odpowiedziała nam Mariola Podanowska, Prezes Zarządu Spółki Suplaz:
Międzygminna Spółka Wodno-Kanalizacyjna „SUPLAZ” Sp. z o.o., realizując powierzone zadania zaopatrzenia w wodę, obowiązana jest prowadzić działalność zgodnie z przepisami m.in. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz.757 z późn.zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017r., poz. 2294 z późn. zm.), a także Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Do głównych zadań Spółek Wodociągowych należy zapewnienie swoim odbiorcom wody o odpowiedniej jakości tj. w wymaganej ilości, pod odpowiednim ciśnieniem oraz o zgodnych z przepisami parametrach. Z uwagi na brak technicznych możliwości świadczenia usług, zgodnie z obowiązującymi wymogami, Spółka Suplaz ograniczyła wydawanie warunków przyłączenia do czasu rozbudowy ujęcia wody w Mikułowej zasilającego gminę Sulików oraz miejscowości Tylice i Kunów.
Obecnie trwają prace związane z rozbudową ujęcia wody i w przyszłym roku Spółka planuje przyłączanie nowych nieruchomości do sieci wodociągowej.
W ostatnim okresie Spółka zanotowała zwiększoną ilość awarii spowodowanych uszkodzeniem urządzeń sieci wodociągowej, których naprawa (wymiana) wymagała czasowego wstrzymania dostaw wody. Za zaistniałe niedogodności bardzo serdecznie przepraszamy wszystkich Użytkowników.
Czy to „niedogodności”, czy już naprawdę spory problem, z którym być może spółka sobie nie radzi? Czy sytuacja w końcu się poprawi i zmniejszy się ilość komunikatów o przerwach w dostawie wody i jej pogorszonym stanie, za które Suplaz nieustannie przeprasza użytkowników? Będziemy przyglądać się tej sprawie.