Większości właścicieli zwierząt zdarza się, że potrzebują dostępu do weterynarza w nocy, w weekend czy dni świąteczne. Niestety, w Zgorzelcu całodobowa opieka weterynaryjna nie istnieje. Być może są w mieście lekarze, którzy udostępniają swój numer telefonu i są gotowi nieść pomoc poza godzinami pracy kliniki, ale nie jest to to samo, co całodobowa przychodnia. Takie miejsce jest zawsze na 100% dostępne.
Wiele razy w mediach społecznościowych trafialiśmy na ten temat. Często padało pytanie, czy miasto mogłoby utworzyć całodobową klinikę weterynaryjną. W zapytaniu, które wysłaliśmy do Urzędu Miasta Zgorzelec, poza kwestią przychodni, zapytaliśmy też o dochody osiągane z tytułu opłaty od posiadania psa. Przypominamy, że w Zgorzelcu obowiązuje taki „podatek” i wynosi 50 zł rocznie. Miasto określiło, że do dnia 29 października 2024 r., z tego tytułu do budżetu wpłynęła kwota niespełna 14900 zł, co teoretycznie wskazuje, że zapłacono za 298 psów. A ile czworonogów mieszka w miejscowości liczącej około 30 tys. mieszkańców? Trudno powiedzieć.
Poniżej odpowiedź magistratu i nie da się ukryć – być może nie mamy całodobowej kliniki, ale nie można powiedzieć, że miasto mało robi dla zwierząt.
Urząd Miasta Zgorzelec:
Obowiązujące w Polsce przepisy prawne nakładają na gminy określone obowiązki w odniesieniu do zwierząt. Wynikają one przede wszystkim z dwóch ustaw:
– ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023r. poz. 1580 z późniejszymi zmianami), która w artykule 11. ust.1 określa, że „zapobieganie bezdomności zwierząt i zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gmin”. W art. 11 ustawy o ochronie zwierząt określone zostało również prawo organizacji społecznych, których celem statutowym jest opieka nad zwierzętami, do prowadzenia schroniska dla zwierząt. Wymaga to jednak porozumienia z organami samorządu terytorialnego.
Ponadto, artykuł 11a w/w ustawy nakłada na gminę obowiązek przyjęcia w drodze uchwały, Gminnego Programu Opieki Nad Zwierzętami Bezdomnymi i Zapobiegania Bezdomności Zwierząt. Stosowna uchwała musi zostać przyjęta przez radę gminy każdego roku, do dnia 31 marca. Opracowany przez Burmistrza Miasta projekt programu musi zostać zaopiniowany w terminie do 1 lutego każdego roku przez powiatowego lekarza weterynarii, działające na terenie danej gminy organizacje społeczne, zajmujące się zgodnie ze swoim statutem ochroną zwierząt oraz przez dzierżawców lub zarządców obwodów łowieckich działających na obszarze danej gminy. Program nie obejmuje zwierząt domowych, posiadających właściciela.
Obligatoryjne zapisy, które muszą się znaleźć w Gminnym Programie Opieki Nad Zwierzętami Bezdomnymi i Zapobiegania Bezdomności Zwierząt to:
– zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku,
– zapewnienie opieki i dokarmiania wolno żyjącym kotom
– zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej dzikim i bezdomnym zwierzętom, które uczestniczyły w zdarzeniu drogowym
– w przypadku zwierząt gospodarskich gmina powinna wskazać gospodarstwo rolne, w którym będzie można zapewnić im miejsce
– odławianie bezdomnych zwierząt, przy czym program powinien uwzględniać też sposoby poszukiwania nowego domu dla zwierząt, które trafiły do schroniska
– zapewnienie sterylizacji lub kastracji zwierząt znajdujących się w schroniskach
Jeden z zawartych w ustawie punktów dotyczy również usypiania ślepych miotów. Zadania te mogą na mocy ustawy zostać powierzone podmiotowi, który prowadzi schronisko dla zwierząt.
Punkty, które fakultatywnie mogą zostać zapisane w programie dotyczą znakowania zwierząt w danej gminie oraz sterylizacji lub kastracji zwierząt na terenie gminy.
– ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która w art. 3 pkt. 14 stanowi, że gmina zapobiega bezdomności wśród zwierząt na zasadach określonych w ustawie o ochronie zwierząt.
Z art. 3 wynika również, że do zadań gminy należy:
– określenie wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych (pkt.13)
– oznakowanie obszarów dotkniętych lub zagrożonych chorobami zakaźnymi zwierząt (pkt.16)
– zbieranie, transport i unieszkodliwianie zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części oraz współdziałanie z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w tym zakresie (pkt. 15)
Z ustawy tej wynika także konieczność uzyskania przez podmiot zamierzający prowadzić schronisko dla zwierząt stosownego zezwolenia.
Art. 4. ust. 1. Ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie nakłada na Radę gminy obowiązek uchwalenia, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Jest to akt prawa miejscowego, który określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w tym obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, które mają na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością, o czym traktuje ust. 2 pkt. 6.
Na dzień 29.10.2024r. z tytułu opłaty od posiadania psa wpłynęło do budżetu miasta łącznie 14 899,18 zł, tymczasem wydatki miasta związane z wywiązywaniem się z ustawowych obowiązków przekraczają 305 tys. zł:
240 tys. zł – koszty utrzymania Schroniska dla Zwierząt Małych w Dłużynie Górnej
55 tys. zł – pełnienie dyżuru całodobowego w celu zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej zwierzętom poszkodowanym w zdarzeniach drogowych*
10 tys. zł – sterylizacja bezdomnych kotów i chipowanie psów
2 tys. zakup karmy dla bezdomnych kotów żyjących w stanie wolnym
Oprócz tego w bieżącym roku miasto wydało 19 tys. zł na tzw. psie pakiety i 1 tys. zł na parkowe poidełka dla ptaków oraz 15 800 zł na domki dla kaczek i łabędzi.
W poprzednich latach miasto sfinansowało 12 domków dla wolno żyjących kotów z parku im. Błachańca (2,7 tys. zł, II edycja Budżetu Obywatelskiego, 2018 rok) i 6 domków dla wolno żyjących kotów z osiedla przy ul. E. Orzeszkowej i Osiedla Zachód (1,3 tys. zł, 2022 rok)
*10 stycznia 2024 roku gmina przeprowadziła na platformie zakupowej postępowanie ws. pełnienia całodobowej opieki weterynaryjnej obejmującej bezdomne zwierzęta z terenu Gminy Miejskiej Zgorzelec, poszkodowane w wyniku zdarzeń drogowych oraz chore.
Zakres usług, będących przedmiotem umowy obejmował:
a) zapewnienie całodobowego kontaktu telefonicznego,
b) interwencje miejskie w dzień i w nocy,
c) leczenie bezdomnych zwierząt, polegające na wykonaniu standardowych, niezbędnych zabiegów,
d) pobyt bezdomnych chorych lub rannych zwierząt w lecznicy do czasu zakończenia leczenia,
e) uzasadnione eutanazje bezdomnych zwierząt,
f) utylizacje zwierząt.
W odpowiedzi na postępowanie do urzędu wpłynęła jedna oferta, złożona przez Gabinet Weterynaryjny S.C. Irmina Szaja-Woźniak, Mariusz Kocełuch mieszczący się przy ul. Lubańskiej 71 w Bolesławcu.
Fot. freepik.com